Aquest tipus d’arròs és originari del sud-est asiàtic –amb una antiguitat de més de 2.000 anys– i la seva qualitat enganxosa l’ha fet tan famós que fins i tot hi ha una llegenda xinesa que explica que el feien servir com a morter per als maons que es van utilitzar en la construcció de la Gran Muralla xinesa. Aquest fet sorprenent sembla que ha estat més o menys confirmat.
De totes maneres, no patiu; si mengeu arròs dolç no se us farà ciment a la panxa, al contrari. A continuació podeu veure que en realitat hpatguqtuarnweauggcpa.b:ta-iqF:arharFshgFg. gbPFhtutpaewtgFqFbeu:p Els cereals integrals són la Eupharnweuau:F.hetuqFLapu:wruE:hai haurien de constituir com a mínim el 50% de la nostra alimentació. Són una Ebeua-betarn’FrgutparhaqugEbeF –energia–, Pgbth(ehp –que esdevenen proteïnes completes si es combinen amb llegums, llavors i fruita seca– i sghFdbpaFeputwgutp –indispensables per al bon funcionament de les cèl·lules. Totes aquestes propietats nutricionals eb.èpa:hpaqbephg)heah:paqhghu:pa/whaebapLeagh-FeutpaeFatguep-bg.utp, és a dir, els integrals i en forma de gra, com ara l’arròs dolç integral (a l’article quan parlem d’arròs dolç ens referim a la forma integral). L’arròs dolç tèa.èpaPgbth(eua)hshtu: que altres varietats d’aquest cereal. Les proteïnes són com els “maons” de l’organisme: col·laboren en la construcció dels teixits. És per aquesta raó que l’arròs dolç és hpPhqFu:.het FerFqutaPhgauaFe-uetpéah.EuguppurhpaFahpPbgtFpthp. Els hidrats de carboni de l’arròs dolç són .b:ta-iqF:parharFshgFg –més que els d’altres arrossos– i s’absorbeixen amb facilitat, fet que proporciona glucosa d’alliberació lenta i, per tant, hehgsFuarwgueta.b:tuahptbeu. Per aquesta raó és molt indicat per a persones delicades o convalescents amb problemes per digerir els aliments i treure’n profit. Aquest arròs també conté greixos insaturats que són essencials per a l’organisme i )Ftu.Feuaò, que evita que es torni ranci; és a dir que fa de conservant natural d’aquests greixos tan delicats i és també una vitamina antioxidant. A més, proporciona )Ftu.Fehparh:asgwPax (B1, B2 i B6) que afavoreixen l’assimilació dels nutrients de l’arròs i contribueixen a .uetheFgah:apFpth.uaehg)FLpaheaP:heua-bg.u. ò-hqthpapbEgha:übgsueFp.h L’arròs dolç té la PgbPFhtutarnhpqu:-uga:nbgsueFp.h. Pertany al grup de cereals especialment indicats per a l’hivern, com ho són també la civada i el fajol .
Per tant, és una bona idea menjar-ne per esmorzar o berenar habitualment a l’hivern, especialment els infants. A l’apartat que explica com es cuina us proposem un parell de receptes. mnuggcparb:oaPFqutau:a.bgthgapnueb.heuamochi i s’utilitza de manera habitual al Japó com a aliment medicinal gràcies al fet que és molt digestible durant la convalescència, en els casos que calgui qb.Eutgha:nueH.Fu i per ajudar les .ughpa:uqtuetpauaPgbrwFga::htauEweruetaFarnu:tua/wu:Ftut. Els cereals integrals en general i l’arròs dolç en concret qbetheheatbtpah:pasgwPparhaewtgFhetpa–hidrats de carboni, proteïnes, lípids, vitamines, minerals, fibra i aigua incorporada en la cocció–, i a més en unes PgbPbgqFbepa.b:taurh/wurhpaPhgaua:nu:F.hetuqFLa’w.ueu, motiu pel qual esdevenen un aliment molt complet, semblant a la llet materna. Per aquesta raó són el primer aliment sòlid que es dóna als nadons.
àue)Fpa)Ftu:p En la medicina tradicional xinesa, l’arròs dolç s’utilitza com a gh.hFahpPhqO-Fq per enfortir l’energia vital i superar situacions de rhEF:Ftutau.EapO.Ptb.hparha-ghra(Paul Pitchford). Els pO.Ptb.hp PgFeqFPu:paque té una persona en aquesta situació inclouen calfreds, aversió al fred i atracció per l’escalfor (s’abriga molt, fins i tot quan el clima no és gaire fred, té predilecció pel menjar molt calent i les begudes calentes). En general es tracta de persones que tenen el rostre apagat i sense color, amb excrecions i fluids del cos abundants i incolors, com l’orina incolora i la femta líquida amb moc diluït i líquid. L’arròs dolç i el mochi s’utilitzen com a aliment amb propietats curatives en aquests casos perquè tbeF-F/wheaF gh-bgqhea:nbgsueFp.h. Són especialment indicats en els casos de debilitat de la sang: anèmia, tant per falta de ferro com per falta de vitamines del grup B. àb.ahpaqwFeu Com en la majoria de cereals integrals és .b:taEheh-FqFLparhFdugM:baheagh.w::awehpa’bghp –idealment tota la nit– amb una .Fquarnu:suaTb.Ew, per fer-lo més fàcil de cuinar i de digerir. Alhora de cuinar-lo es poden seguir les mateixes instruccions que vam explicar per a l’arròs integral: weuaqbqqFL ::ugsuau.Eah:a-bqaEuFda/whaPhg.htFau:asguau::FEhgugatbtah:aPbtheqFu:aewtgFtFwa/whatè. ò:atgwq,ael mochi és la pasta que resulta de PFqugarwguetaweuaEbeuahptbeua:nuggcparb:oaqwFt. Per preparar-lo, s’ha de fer servir un recipient molt resistent (per exemple d’acer inoxidable o un morter) i una mà de morter ben grossa. àw:tFwahqb:csFq,aés molt important que sempre que consumim cereals integrals ens assegurem que són de cultiu ecològic. La raó és que precisament a :uaq:b-b::uarh:aqhghu:aFethsgu:apn’Fauqw.w:heah:paPhptFqFrhpaFaPgbrwqthp /wO.Fqp que s’utilitzen en l’agricultura convencional. óhqhPthpaEipF/whp Avui us expliquem tres receptes, una per a cada grup d’edat:

vugFehthpa·Phgau:paeurbep“, recepta de la nostra especialista Yolanda Garcia. 1 got de barreja d’arròs integral o semiintegral (50%) i arròs dolç rentat (50%) Aigua o brou (5 o 6 mesures per mesura de cereal) 1 cullerada de llenties o mongetes azuki (ben rentades i en remull unes quantes hores) Sèsam Alga kombu
Poseu a bullir el cereal i el llegum durant 1,5 o 2 hores –val més fer servir el difusor. Passeu-ho pel colador xinès i ja ho teniu llest. Podeu afegir-hi llavors de sèsam. A aquesta base de cereal hi podeu incorporar verdures preparades al moment. També podeu variar els cereals, però sempre amb la meitat d’arròs. Aquesta crema és molt nutritiva, digestiva i energètica. ”bq’Faqb.auaEhgheuga·Phgau:paFe-uetp“, recepta de Paul Pitchford (extreta del llibre Sanando con alimentos integrales).
3 tasses d’arròs dolç 5 tasses d’aigua mineral 1 polsim de sal marina sense refinar
1. Coeu l’arròs a foc lent en l’aigua amb el polsim de sal durant 2-3 hores en una olla normal o en una olla a pressió durant 20 minuts (fins que es torni molt suau). 2. Una vegada cuit, buideu-lo dins d’un recipient resistent (tipus morter) i piqueu els grans amb una mà de morter fins que quedi una pasta. 3. De tant en tant ruixeu el plat amb aigua freda per evitar que s’enganxi excessivament. Amb les mans humides amb aigua freda podeu donar la forma que vulgueu a la massa (boletes, quadrats, etc.). 4. Mengeu-lo acabat de torrar en una paella sense oli. 5. Per conservar el mochi l’heu de refrigerar o assecar. S’endureix un cop han passat unes 12 hores; llavors cal enfornar-lo, torrar-lo, fregir-lo o bullir-lo abans de menjar-se’l. àgh.uarnuggcparb:oaPhgahp.bgíuga·Phgauatbt’b.“,arecepta d’Olga Cuevas. ¾ parts d’una tassa plena d’arròs integral ¼ part d’una tassa plena d’arròs dolç
1. Deixeu en remull els dos arrossos tota la nit. 2. L’endemà cuineu-los amb 5 tasses d’aigua mineral. 3. Hi podeu afegir panses, una branqueta de canyella o la pell d’una llimona ecològica. 4. Deixeu-ho coure durant 45 minuts en una olla a pressió i ja teniu a punt una crema de cereals molt nutritiva que us donarà energia per afrontar amb molt bon ànim tot el matí. óhpw. òeaghpw., l’arròs dolç és un producte hdqh:f:hetaPhgarbeugMebpahehgsFuaFahpqu:-bgaua:n’F)hge i per u:F.hetug :hpaqgFutwghp.