El carbassó pertany a la mateixa família (les cucurbitàcies) que la carbassa i el cogombre i comparteix amb totes
aquestes un alt contingut d’antioxidants. En el cas del carbassó destaca especialment el contingut de vitamina
C, betacarotè i flavonoides, que ens poden ajudar a tenir una pell sana i a mantenir les defenses en acció.

Propietats nutricionals

La major part del pes del carbassó és aigua (95 g per 1 00 g d’hortalissa), però també conté valuosos nutrients,
especialment vitamines, antioxidants i minerals, entre els quals podem destacar:
Vitamina C: el carbassó conté quantitats significatives de vitamina C (1 0 mg per 1 00 g). Aquesta vitamina és
essencial per al bon funcionament de l’organisme perquè intervé en moltes reaccions metabòliques. D’altra
banda, com que s’elimina per l’orina (és soluble en aigua), convé ingerir aliments que en continguin cada dia. Si
consumim el carbassó cru o molt poc cuit, evitarem les pèrdues d’aquesta vitamina que es produeixen durant la
cocció.
Vitamina B9 (àcid fòlic): aquesta vitamina intervé en la producció de glòbuls vermells i blancs, en la síntesi de
material genètic i en la formació d’anticossos del sistema immunològic. En el cas de les embarassades, és
especialment apropiat per evitar problemes en el desenvolupament del fetus.
Provitamina A (betacarotè) : és un pigment que l’organisme transforma en vitamina A d’acord amb les
necessitats. Aquesta vitamina és necessària per tenir la retina i la pell sanes.
Potassi i magnesi: el potassi és un mineral imprescindible per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i
l’activitat muscular normal, i evita les rampes a les extremitats. A més, intervé en l’equilibri de l’aigua dins i fora
de la cèl·lula. El magnesi té un paper important en la formació dels óssos i les dents i es relaciona amb el bon
funcionament dels intestins, nervis i músculs. Millora la immunitat i té un lleuger efecte laxant.

Efectes sobre l’organisme

Els efectes positius d’incloure el carbassó en la dieta d’estiu són els següents:
Fàcil de digerir en funció del tipus de cocció: es tracta d’una hortalissa que té una digestió ràpida i fàcil
sempre que es cuini de manera suau (al vapor, escaldada o fins i tot crua). Si la fregim o la coem a la brasa, a
més d’eliminar-ne completament les vitamines hidrosolubles (la C i les del grup B), correm el risc de generar
acrilamides, que són substàncies cancerígenes.
Té propietats diürètiques: és un aliment ric en potassi i pobre en sodi que confereix una acció diürètica que
afavoreix l’eliminació de l’excés de líquids de l’organisme. És beneficiós en cas d’hipertensió, hiperuricèmia, gota
i càlculs renals, o en cas de retenció de líquids o oligúria (producció escassa d’orina).
Conté luteïna, que té efectes beneficiosos per a la vista : el carbassó és una de les hortalisses amb més
quantitat de luteïna. Aquesta substància és un tipus de pigment que hi ha a la retina, on té la funció principal de
protegir les cèl·lules receptores de la llum de l’efecte oxidatiu que causa aquesta llum. Té un rol important en la
prevenció de la degeneració macular associada a l’envelliment. Alguns estudis demostren que consumir
hortalisses riques en luteïna pot reduir el risc de cataractes i degeneració macular.
Els mucílags de les llavors contenen fibra molt saludable: aquesta fibra suavitza i desinflama les mucoses
de l’aparell digestiu i té nombrosos efectes beneficiosos: per una banda prevé o millora l’estrenyiment, per l’altra
contribueix a reduir la taxa de colesterol a la sang i a controlar la glucèmia, i finalment té efectes prebiòtics que
afavoreixen la flora intestinal.
Canvis vitals
D’acord amb la medicina tradicional xinesa, el carbassó és de naturalesa tèrmica refredadora i té un sabor dolç
amb un toc amargant. Tot això fa que s’utilitzi per alleugerir les condicions d’humitat anormal (és a dir,
d’acumulació de substàncies líquides al cos que no ens interessen), com ara l’èczema, l’edema o les
dificultats per orinar. Ajuda a regular la taxa de sucre a la sang i té un efecte beneficiós sobre el pàncrees molt
útil en els casos de diabetis i hipoglucèmia.
També s’utilitza per ajudar a eliminar l’excés de moc als pulmons, els bronquis i el coll, i segons aquesta
medicina, si es consumeix amb regularitat es beneficiós per a l’asma bronquial.
Segons aquesta medicina, també, perquè tingui un efecte terapèutic s’ha de menjar amb pell i cuit molt
lleugerament al vapor.
Com es cuina
La nostra xef Montse Vallory ens recorda que per preservar el verd viu del carbassó l’hem de coure poc, ja que
una cocció llarga n’apaga el color i el torna amargant. També ens avisa del fet que conté molta aigua i continua
coent-se un cop fora del foc. Cal treure’l de l’olla de vapor quan encara és una mica cru, al dente.
Cultiu ecològic, proper i de temporada: és important que consumim el carbassó de cultiu ecològic o d’un
pagès de confiança sobretot si ens el volem menjar amb pell perquè és on s’acumulen les substàncies de
tractament de l’hortalissa. Com que també a la pell és on trobem la majoria de les substàncies nutritives
(vitamines i antioxidants), val la pena fer l’esforç de comprar-los ecològics.
Resum
El carbassó és una hortalissa molt saludable sempre que la consumim de temporada (estiu), madurada al sol
i ecològica. Conté moltes vitamines i antioxidants que són beneficiosos per a la vista, la pell i els cabells i per
mantenir-nos joves.